Reis en vakantie inspiratie

Telefoon: 020 - 261 2647 | Mail: info@greenfishtravel.com |

Auschwitz, stedentrip Krakau, vakantie Polen

Even een stedentrip Krakau!

Vandaag is de dag. Ik sta nu op het vliegveld Eindhoven om zometeen een stedentrip te maken naar Krakau. De afgelopen tijd ben ik nogal druk geweest met tentamens, vandaar kan ik echt wel even een reisje gebruiken. Ik vlieg samen met Marielle, een van mijn beste vriendinnetjes. We hebben deze trip slechts 2 weken geleden geboekt en we weten nauwelijks iets over Krakau. Ik heb überhaupt nog nooit van iemand gehoord dat ze op stedentrip naar Krakau zijn geweest. Nu is het mijn missie om alle landen van Europa te bezoeken en daar is Polen er een van!

Eerlijk gezegd ben ik nog niet eerder op dit vliegveld geweest, normaal vlieg ik vanaf Bremen of Düsseldorf Weeze, en een enkele keer vanaf Schiphol. Maar om lekker goedkoop een stedentrip te doen, reis ik graag door naar Eindhoven, het is toch even ver als naar Schiphol vanaf Leeuwarden. Het is een klein vliegveld met een aantal winkeltjes, zoals de AKO en wat eet tentjes. De wachtrij was niet lang en omdat ik alleen handbagage mee had, ik heb toch niet veel nodig voor 3 dagen Krakau, hoefde ik ook niet in te checken, want dat heb ik al online gedaan. Ik kon gelijk door de douane en ook daar was het niet druk. Ongeveer 45 minuten voor de gate zou sluiten, was ik er. Tijdens het wachten zochten we nog snel wat informatie op over Krakau, daar hadden we eerder nauwelijks tijd voor gehad/gemaakt. De tijd vloog om, voor we het wisten zaten we alweer in het vliegtuig.

Na ongeveer 2 uur vliegen landden we op het vliegveld van Krakau (Kraków Balice). Ook dit was een klein vliegveld vergeleken met Schiphol, maar alles wat je nodig hebt was er.

Er zijn een aantal buslijnen die naar het centrum van Krakau rijden, lijn 208 en 292 rijden overdag en ‘s nachts is er de bus 902. De dagbussen rijden om de 20 minuten. Vanaf het vliegveld is het ongeveer 40 minuten rijden naar het centraal station in Krakau. De halte van het centraal station heet Dworzec Glowny Wschod’ en een kaartje kost nog geen Euro, namelijk 4 PLN (Poolse zloty). Op dit moment (July 2015) is 1 zloty 0,23 Eurocent!

We hebben de bus genomen en zijn toen lopend naar ons hotel gegaan. Het was makkelijk te vinden en midden in het stadscentrum van Krakau. De mensen waren vriendelijk, verder is er geen overbodige luxe, maar goed wat wil je ook voor deze prijs. De kamer is schoon en er is WIFI, een douche en handdoeken. Het allerbeste: het is slechts 250 m lopen naar de marktplein!

En wat voor een marktplein. Het is er schitterend, ik had niet verwacht dat Polen zo’n mooie stad als Krakau zou hebben! De mensen zijn er vriendelijk, veel meer open dan in Praag (ik vond dat daar het vroegere communistische beleid nog redelijk zichtbaar was). Maar hier in Krakau is het anders. Prachtige gebouwen en interessante architectuur. Ook zie je, ondanks het een stad is, nog veel groen, daar hou ik van. De stad Krakau is eigenlijk omringd door een park.

Omdat we maar 3 dagen hebben, moeten we zoveel mogelijk doen in een korte tijd(vinden wij). Echter is het nu avond en gaan we op zoek naar een lekker restaurantje om de Poolse specialiteiten uit te proberen. We hebben de tip gekregen om naar Chlopskie Jadto te gaan. Het restaurant is in een kelder gevestigd in het centrum van Krakau en ziet er heel sfeervol uit. Het is een traditionele Poolse boerenkeuken. We aten Poolse kaas vooraf, pork chop country style als hoofdgerecht. Het was heerlijk en we waren maar 10 euro per persoon kwijt voor de gerechten!

’s Avonds hebben we nog even door de binnenstad van Krakau gelopen, en lekker op een terrasje gezeten (die heb je daar in overvloed en het was 30 graden, dus waarom ook niet). Toen moesten we maar eens op bed, want we moesten vroeg op voor de tours die we de volgende dag gepland hadden!

Om half 8 gingen we Krakau in om een lekker ontbijtje te scoren. Tussen 8.30 en 9.30 moesten we weer bij ons hotel zijn, omdat we dan zouden worden opgehaald voor de tour naar Auschwitz en de zoutmijnen. We hebben inmiddels een groepje mensen ontmoet die ook met ons mee gaat op deze tour. Ze komen uit Chili, Brazillie en Mexico (studeren allemaal in Europa). Om 9 uur was onze chauffeur er, het duurde ongeveer een uur vanaf Krakau voordat we bij Auschwitz aankwamen, zo hadden we wel mooi de tijd om de stad en omgeving van Krakau te zien vanuit het busje in het daglicht. Krakau is zo nog steeds super mooi en nogmaals ver boven mijn verwachtingen. Zodra je buiten de stad komt, is het stukken anders, wat grauwer, grijzer en minder spektakel.

Oké, we zijn gearriveerd in Auschwitz Krakau, voormalig concentratiekamp waar meer dan een miljoen mensen zijn vermoord. Ik vind het erg spannend en voel me heel vreemd. Toen we het busje uitstapte, voelde ook Marielle zich vreemd. We zijn op de plek wat we voorheen alleen van geschiedenisles kenden; trillingen kregen we ervan.

We kregen eerst een rondleiding door het museum, vreselijk indrukwekkend. Er zijn grote vensters waarachter je overgebleven en bewaarde attributen ziet liggen van mensen die vroeger in dit concentratiekamp hebben vast gezeten. Koffers waarop je namen kon lezen van de mensen, pannen en ander kookgerei, duizenden schoenen, speelgoed van kinderen en wat mij het meest is bijgebleven: stapels met haren van mensen die werden kaalgeschoren. Brrrr… ik krijg de trillingen er weer van nu ik erover schrijf. De gids vertelde verhalen over de geschiedenis met behulp van kaarten en grote schilderijen die in het museum hangen. Ook is er een gallerij met allemaal portretten van mensen die in het kamp hebben gezeten. Na de tour in het museum, gingen we het kamp op. We volgden onze gids, maar hadden nu een koptelefoon waardoor we alle informatie ontvingen. Het was heel erg leerzaam en vooral indrukwekkend. Na 2 uur hadden we een pauze, als je lunch vooral had besteld kreeg je dat. Na de lunch gingen we met het busje naar Birkenau, dat is het tweede kamp en ligt ongeveer 12 km van Krakau af en ongeveer 3 km van Auschwitz. Hier waren de gaskamers en gasovens. Het tweede kamp was ver van de stad af, zodat de bewoners van de omgeving vroeger de stank minder roken van alle mensen die vermoord werden. Ook door Birkenau kregen we een, misschien wel nog, indrukwekkender beeld dan Auschwitz omdat dit echt het eind kamp was. Na een klein uurtje was de tour afgelopen. Nu ik dit gezien heb, weet ik nog meer hoe ernstig dit was voor de mensen in de kampen omdat alle geschiedenis verhalen die ik hoorde nu visueel werden en nog erger, je kon het voelen. Ik ben blij dat we deze tour hebben gedaan. Hierdoor besef je je ook weer hoe blij we mogen zijn met de situatie waarin we nu leven en dat we eigenlijk niet het recht hebben om over onze problemen te zeuren.

We waren moe na de tour, maar we konden uitrusten in het busje dat wederom voor ons klaar stond. Nu zouden we onze Krakau stedentrip vervolgen, we gingen naar de zoutmijnen. Een van de oudste zoutmijnen van Europa, ligt in de buurt van Krakau, genaamd Wieliczka – zoutmijn. Onze reis naar de zoutmijn was echt super gezellig met ons groepje, we hadden er erg zin in. Om eerlijk te zijn, was ik nog nooit eerder in een zoutmijn geweest, dus ik was erg benieuwd.

Toen we aankwamen kregen we een gids aangewezen die met ons naar beneden ging, 70 meter onder de grond). We deden daar een wandeltocht en bezochten een kapelletje in de mijn, dit was van zout gemaakt. Ook troffen we allemaal zoutsculpturen aan, heel bijzonder! We gingen steeds wat dieper de grond in, op een gegeven moment zelfs 130 meter! Het was er een klein beetje koud, maar gelukkig hadden we extra kleding mee genomen. Op het eind van de tour kwamen we aan in een soort balzaal waar mensen konden trouwen of feesten geven. Dit was zo bijzonder omdat het er heel mooi uitzag, maar alles was van zout gemaakt! De Wieliczka zoutmijn staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en het was het zeker waard om te bezoeken!

We werden afgezet bij ons hotel en gingen Krakau in met het groepje reizigers die we ontmoet hadden. Even lekker eten, het was een snelle hap in een Pools restaurantje in de binnenstad van Krakau. Toen we rond 11 uur ’s avonds klaar waren met eten, besloten we om nog wat drankjes te gaan doen en het uitgaansleven te gaan onderzoeken. De drankjes zijn erg goedkoop (vodka voor nog geen 1 euro!). Het bijzondere van de bars en de clubs was, dat er velen in kelders zitten. Je zag vanaf de straat allemaal kleine kelderraampjes ter hoogte van onze voeten en als we daardoor naar binnenkeken, zagen we dus dat het een bar of club was. We waren in een bar dat in een nagebouwde grot was, echt grappig. Er waren niet heel veel toeristen in Krakau, maar dat maakte het juist weer extra leuk. Na een avondje stappen liepen we weer terug naar het hotel. Het was een hele leuke avond. Wat ik ook leuk vond aan Krakau is dat ik me veilig voelde toen we over straat terug liepen ’s nachts.

De volgende dag waren we om 9 uur opgestaan, omdat we om 10 uur moesten verzamelen op het marktplein bij St. Mary’s kerk. Dit was een 2 uur durende wandeltour die ons meenam naar alle belangrijke plekken van Krakau. We begonnen dus bij de St. Mary’s kerk, gingen door naar de middeleeuwse stadsmuren, naar Florianska straat, de market square, de town hall tower, St. Peter and Paul’s kerk, St. Andrew’s kerk, de Cltoh hall, St Adalbert’s kerk, Wawel kasteel, Wawel Kathedraal en nog vele andere bezienswaardigheden! Dit was echt super voor ons, omdat we zo de meest belangrijke dingen van Krakau te zien kregen en we hoefden verder niets uit te zoeken. We volgden slechts de gids, die overigens erg grappig was.

Die middag hadden we nog even wat vrije tijd, dus hebben we van het zonnetje genoten in een serre van de café straat. We zaten bij Szara, een bekend cafe in Krakau en we hebben nog even gewinkeld. Er waren veel bekende winkels en een aantal Poolse boetiekjes. Daarna moesten we maar eens onze spullen ophalen uit het hotel, waar we gelukkig onze bagage konden opslaan omdat we voor 12 uur moesten uit checken. We namen de bus terug naar het vliegveld Kraków Balice en vlogen terug naar Eindhoven. We waren kort weg, maar dankzij alle dingen die we hebben gedaan, voelde het wel alsof we veel langer zijn weggeweest! De stedentrip Krakau was, zoals gezegd, ver boven mijn verwachtingen, een hele mooie stad met veel historie en er is veel te beleven!