Reis en vakantie inspiratie

Telefoon: 020 - 261 2647 | Mail: info@greenfishtravel.com |

frans-leren-marokko

Frans leren in Marokko, doen!

Je suis Neerlandaise, je parle un petit peu Francais!

Door: Britt, 31 okt. 2015, Amsterdam. Mijn avontuur in Rabat zit er alweer op en ik mis het land en de mensen. Of ik een beetje Frans kan na een maand? Jazeker! Toevallig heeft Frankrijk deze week herfstvakantie en hebben ze geloof ik en masse besloten om deze in Amsterdam te spenderen, dus ik kon gelijk mijn Frans testen en ik ben er tevreden mee, hoewel ik weet dat ik nog meer zou moeten blijven oefenen.

Mijn laatste weken in Marokko waren geweldig. Vanaf week twee kreeg ik privé les van Mohammed, een filosofiestudent die nauwelijks Engels kon, maar heel rustig en duidelijk Frans sprak. Iedere dag praatten we twee uur lang over van alles en nog wat, en daar kwam ik voor, die grammatica kon me eigenlijk gestolen worden. Na de lessen doordeweeks was het lekker ergens lunchen, en inmiddels begon ik Rabat beter te kennen. Waar was de lekkerste jus d’orange, waar de beste tajine en waar zijn ze het aardigst. Dan kwam de moeilijke keuze; zal ik vandaag in het park gaan liggen, door de Soekh struinen, een museumpje pakken of toch naar het strand gaan? Soms met andere studenten en soms alleen. Alsof ik thuis was liep ik zelfverzekerd door de straten en in het Frans communiceerde ik, wauw wat voelde ik me cool en tevreden. Meriam, een Frans meisje die Arabisch leerde en bij mij in het Riad zat, heeft me meerdere keren wonderlijk aangekeken: “You are always smiling!” En het was waar.

Het Noorden van Marokko

Wat een zorgeloos leventje, heerlijk! Het tweede weekend gingen we met vier studenten naar Chefchaouen, een schattig dorpje in het Atlasgebergte, het noorden van Marokko. Hier hebben we gezwommen bij een beeldschone waterval. De zondag hebben we Tetouan meegepakt, een Europees aandoend plaatsje aan de meditteraanse kust waar we ook weer gezwommen hebben en heerlijk vis hebben gegeten.

Marrakech

Het derde weekend pakten twee Australiërs en ik de trein naar Marrakech. De verhalen die ik over deze stad had gehoord, maakten me niet per se heel enthousiast. Maar toch, ik moest het met eigen ogen zien. We kwamen ’s avonds aan, en ik dacht dat de Medina van Sale, waar mijn Riad was, eng was maar deze Medina was een waar griezelig doolhof van steegjes en het volk op straat was ook niet bepaald aangenaam. Ontzettend blij dat een van de Australiërs een grote, gespierde, bebaarde man was, klampte ik me aan hem vast en zodra we het Riad hadden gevonden waar we verbleven en weg werden gewezen naar “The Crazy Square” was het toch eigenlijk wel heel tof. De Marokkanen hier waren heel anders dan in Rabat. Ze waren gewend aan toeristen en ook veel meer bezig met toeristen. Waar ik in Rabat rustig rond kon lopen en alleen vaak wel werd begroet, werd er hier “Shakira Shakira” naar me toe geschreeuwd en ze probeerden allemaal mijn aandacht te trekken (in Turkije kan ik me herinneren noemden ze me ook al allemaal Shakira, ik vraag me af ik dit de enige blonde popster is die ze kennen, want zo erg lijk ik nou toch ook weer niet). We aten wat op het plein, we zijn besprongen door zo’n zielig aapje en ik heb nog wat zoetigheid gekocht, het was een ware ervaring. De volgende dag hebben we de tuinen van Yves Saint Lauren bezocht, welke zeker erg mooi waren, maar de entree wel relatief prijzig en daarna pakten we de bus naar Essaouira, een kustplaatsje. Mocht je naar Marokko gaan, ga dan asjeblieft naar Essaouira want dit is echt een beeldschoon plaatsje met een heerlijk strand.

Frans leren in Marokko

frans leren in Marokko

Het nadeel aan verliefd worden op een plek, en op mensen, is dat je ook weer afscheid van ze moet nemen. Ik was absoluut nog niet klaar met Marokko. Ik heb zelfs overwogen om in te trekken bij een vriend die daar een AirBnB appartement had en ik mocht wel blijven, maar werk wacht… Dus heb ik mijn laatste avond in een “duur” hotel doorgebracht met eten en jawel, wijn!!, en moest ik toch echt accepteren dat het sprookje voorbij was. Maar het was er wel een die ik ga koesteren en wellicht nog een keer ga voortzetten, want wauw, wat is Marokko een geweldig land.

Wat te doen in Marokko?

Kasba Rabat: een Kasba is het verdedigingswerk van een oude Medina. Die in Rabat biedt een geweldig uitzicht over het water, je ziet zusterstad Sale liggen. In de tuin kan je heerlijk rustig zitten (maar kijk in godsnaam uit voor de gewiekste hennadames) en als je een gids wil, vraag dan naar Aziz, een oude hippie die mijn bezoek daar extra speciaal heeft gemaakt.
Strand Rabat: Als je dan toch aan de kust bent, ga dan gelijk naar het strand. Hoewel je niet in je bikini op je handdoekje kan liggen, kun je wel kajakken bijvoorbeeld, wat ik ben heel veel lol en plezier heb gedaan. Er is ook een surfschool, maar wel voor de echte beginners, want geweldige golven zijn er in Rabat niet (een kwartiertje verder rijden overigens wel).
Soekh Rabat: van alle Medina’s en soekhs die ik heb bezocht, vond ik die in Rabat het fijnst (hoewel misschien oneerlijk omdat ik natuurlijk een maand hier gezeten heb) het is er gezellig druk maar niet hysterisch, en je hoeft niet overal af te dingen. Ik kon er ’s avonds heerlijk doorheen lopen zonder me opgejaagd te voelen.
Djemaa el Fna Marrakech: eigenlijk hoeft deze er natuurlijk niet tussen want wie naar Marrakech gaat, zal dit plein bezoeken. Als je er besluit te eten, ga dan eerst even langs alle tentjes want de proppers hebben geweldige grappen om elkaar af te troeven. Pas op voor de slangen alleen.. brrr!
Chefchaouen: je moet er eigenlijk een autootje voor huren maar ook dit is spotgoedkoop in Marokko, dit stadje in het Atlasgebergte wil je niet missen. Het is echt weer even wat anders en dat is ook zo mooi aan Marokko: bergen, strand, woestijn; het is er allemaal. Het bezoek aan de oorsprong van het riviertje, de grote waterval is echt de moeite waard
Essaouira: we hadden al goede verhalen over dit kustplaatsje aan de Atlantische oceaan gehoord, en het werd waargemaakt. Een paradijs voor windsurfers en kitesurfers maar ook met een mooie Medina en een haventje. Bij aankomst zijn we beland in een scharrig barretje aan het strand (zo een waar je alleen maar bier kan kopen, van een merk, geweldig!) Ook een aanrader want het is opeens zo speciaal om bier te kunnen drinken op een terrasje!