Reis en vakantie inspiratie

Vakantie Albufeira

Geen-stress vakantie Albufeira!

Geen-stress-meer vakantie Albufeira!

Door: Sara – 9 maart 2015, Albufeira. Samen met 4 vrienden besloot ik om 7 dagen ons koude kikkerlandje te verlaten omdat ik verlangde naar een beetje vitamine D. Nu is het mei en betekent het dat het hoogseizoen (en de mega hitte) nog niet begonnen is in de Algarve in Portugal. Toch was het al zo’n 26 graden toen we op het vliegveld Faro in Portugal aankwamen. We werden van het vliegveld opgehaald, want we hadden van te voren een transfer geregeld die ons van Faro naar Albufeira bracht (+-45km). Onderweg naar ons appartement in Albufeira reden we door leuke kleine stadjes en zagen we veel mooie natuur. Albufeira leek meteen super gezellig, met kleine restaurantjes, barretjes en winkels. Uiteraard is dit mooie (voormalige) vissersdorpje al ontdekt door velen, dus toeristisch is het er wel. Toch moet ik zeggen dat het ons wel meeviel qua toeristen in Albufeira, waarschijnlijk omdat wij er net voor het hoogseizoen waren (juni).

Hoe zag onze vakantie in Albufeira eruit?

De eerste dagen in Albufeira waren vooral relaxen op het strand, hapje eten in de karakteristieke binnenstad en soms een avondje Albufeira in om een dansje te doen. De lokale restaurants van Albufeira zijn overigens erg aan te raden; voor een hoofdgerecht betaal je ongeveer 10 Euro en daarvoor krijg je een heerlijk stukje vlees of vis.

Bijzonder in Albufeira

Wat Albufeira zo charmant maakt, zijn de twee verschillende delen van de stad. Er is namelijk een oud gedeelte waar we lekker doorheen konden slenteren, je hebt daar de 1e en 3e dinsdag van de maand een grote markt en ook is er een grote jachthaven met cafés, restaurants en winkels. Naast de jachthaven van Albufeira is er een vismarkt, waar we een lekker stukje vis hebben gehaald en zelf hebben bereid in ons appartement die avond. Wat ik vooral mooi vind aan het oude centrum is dat er nauwelijks hoogbouw is, waardoor het mediteraans karakter van Albufeira goed te zien is en het geeft echt sfeer aan dit stadje. Ook is er nieuw stadscentrum in Albufeira, wat vooral toeristisch is en bekend staat om haar welkbekende Strip; het uitgaansgebied in Praia da Oura, Albufeira. We hebben vooral veel op het strand gelegen bij Praia da Oura in Albufeira, waar je zelf kan wandelen over de hoge kliffen en waar je de kleine ingesloten baaien kunt zien. Dat heb ik ook gedaan en ik moet zeggen dat ik nog niet eerder zulke mooie kustlijnen heb gezien in Europa, wat een uitzicht heb je zeg! Rode, zandkleurige rotsen en veel groen en dan de groen-blauwe, turquoise zee, super mooi!

Van Albufeira naar Lissabon en de Algarve

Na een paar dagen gerelaxt te hebben, vond ik het tijd worden om door de Algarve te reizen en een stedentrip Lissabon te doen. We hebben een tour geregeld en werden met de bus naar Lissabon gebracht. We kwamen door grote uitgestrekte leegte- en natuurgebieden, met leuke olijf- en fruitboompjes langs de weg en ook zagen we ineens 2 wilde witte paarden over het rode zand galopperen. Super mooi! Dit mooie gebied zorgde ervoor dat ik nog meer verliefd werd op het land Portugal. Vier uurtjes later waren we in Lissabon, zeker een aanrader om te bezoeken. We hebben daar een stadswandeling gedaan en natuurlijk ook even het shoppen uitgetest! Lissabon ligt aan de rivier de Taag dat niet ver van Lissabon af uitmondt in de Atlantische Oceaan. Vroeger was het een belangrijke uitvalsbasis voor ontdekkingsreizigers en daardoor heeft Lissabon een rijke geschiedenis. We hebben een klooster, Mosteiro dos Jéronimos bezocht, een van de bekende bezienswaardigheden van Lissabon. Andere bijzondere bezienswaardigheden van Lissabon zijn;

• Rua Augusta – winkelstraat en triomfboog ter herinnering aan de aardbeving van 1755.
• Ocenário van Lissabon – groot aquarium.
• Castelo de São Jorge – kasteel in het centrum op een hoge heuvel.

’s Avonds hebben we nog een heerlijk visje gegeten in een restaurant aan de Rua Gilberto Rola en toen zijn we weer naar de verzamelplaats gegaan om terug naar Albufeira te gaan.

Praia da Marinha, Algarve Portugal

De een na laatste dag zijn we naar Praia da Marinha geweest, een strand dat een aantal jaren geleden de ‘Golden Beach’ award heeft ontvangen. De kliffen waren zo bijzonder mooi, evenals het heldere water. We moesten heel wat trappen naar beneden lopen, maar dat was ook wel weer goed om de calorieën te verbranden die we de laatste dagen erbij aan hadden gegeten.

Helaas gingen de zeven dagen erg snel voorbij, maar we hebben er wel heel erg van genoten. Ik ga er zeker nog een keer op vakantie in Albufeira omdat ik, zoals ik al zei, verliefd geworden ben op Portugal!