Reis en vakantie inspiratie

Telefoon: 020 - 261 2647 | Mail: info@greenfishtravel.com |

Een magische Roadtrip IJsland

Een magische roadtrip IJsland

Door: Sara, 24 november 2015, Reykjavik. Als je denkt dat je al veel van de wereld hebt gezien en nog maar een paar reizen op je lijstje van alle landen van Europa hebt staan en je komt in IJsland… Ik heb er maar een woord voor: WOW! Maar omdat het anders wel een erg korte reis blog is, zal ik proberen om meer woorden te vinden om dit eiland te beschrijven.

Radiostilte in IJsland

IJsland is een land waar ik al heel lang naar toe wilde, met name om de geisers en de natuurlijke warmte bronnen. Het was altijd vrij onbekend en enigszins afgelegen voor mijn gevoel. Ik heb een aantal jaar geleden wel eens naar vluchten naar IJsland gekeken, maar dit was voor mij nogal onbetaalbaar. Nu enkele jaren later, door een (relatief) nieuwe prijsvechter op de markt, kon ik mij de roadtrip IJsland wel veroorloven en kreeg ik er juist iets voor terug wat onbetaalbaar is; een ervaring in het sprookjesachtige IJsland.

Landschap – roadtrip IJsland

We hebben de roadtrip IJsland geboekt. Mijn vriend en ik hebben besloten om tijdens deze roadtrip lekker te genieten van de rust en natuur en geen internet/telefoon te gebruiken. Doordat we de roadtrip IJsland geboekt hadden, hadden we alle informatie op papier en hoefden verder niks te regelen of uit te zoeken. Dat was heerlijk! We kwamen aan op Keflavik airport en werden opgehaald met een busje en naar de autoverhuur gebracht (2 min). Vanaf daar begon onze roadtrip IJsland en begonnen we met de ‘Golden Circle’.

Golden Circle

De Golden Circle is een route die door de meeste toeristen wordt bezocht en ik snap ook zeker waarom. Eerst bezochten we het nationaal park Þingvellir, dat echt onbeschrijfelijk mooi is. Vervolgens zijn we naar het geiserveld met de grootste geiser van IJsland geweest, geysir Strokkur, die elke +- 8 min kokend heet water met een enorme kracht de lucht in blaast. De geisers waren, zoals gezegd, de primaire reden dat ik graag een keer naar IJsland wilde. Ik vind het zo een bijzonder iets en ik moest en zou dit fenomeen een keer met mijn eigen ogen hebben gezien voordat ik ooit zou geloven dat zoiets bestaat. Helaas geloof ik het nog steeds niet.
De roadtrip IJsland vervolgde diezelfde middag naar de Gullfoss watervallen, wat een plaatje zeg! De beelden van ‘3 op reis’ zijn er niets bij! Aan het einde van de middag kregen we een beetje trek en besloten we om door te rijden naar ons Guesthouse om in te checken en de IJslandse keuken te ontdekken.

Roze lucht tijdens roadtrip IJsland

De weg erheen was raar. Het werd vroeg donker en de omgeving veranderde in een prinsessenwereld. Aan de ene kant witte bergen en aan de andere kant de dorre lavavelden met de deels bevroren zee en de lucht versiert met allemaal roze. Ik werd er stil van, letterlijk en figuurlijk (dit gebeurt niet zo vaak). We kwamen in een bijna onbewoond gebied met weinig auto’s op de weg. De ringweg is overigens goed begaanbaar op dit gedeelte, maar het kan wel een beetje ijzig zijn. Toen we aankwamen in ons Guesthouse was het al donker. We werden warm onthaald en de eigenaar raadde ons aan om restaurant Systrakaffi te bezoeken. Er zijn niet veel restaurants in dit gedeelte van het land en de meeste zijn ook al vroeg dicht. We hebben heerlijk lokaal eten besteld, lam en vis met lekkere groenten. De prijs voor een hoofdgerecht was ongeveer 30 Euro.

IJsbergenmeer

De volgende dag stonden we vroeg op om verder te rijden naar datgeen dat ik, na wat research over IJsland, heel graag wilde zien; het ijsbergenmeer. Onderweg kwamen we nog langs twee mooie watervallen waar we even uit de auto zijn gestapt om ze te bekijken, een wandeling te maken en daarna een lekkere warme choco te bestellen. Daarna reden we verder langs een mooie weg met veel bergen en vulkanen om ons heen. We reden ook langs de vulkaan in de gletsjer Eyjafjallajökull, dat in 2010 uitbarstte en voor veel verhindering van het vliegverkeer heeft gezorgd.
Toen we bij het ijsbergenmeer aankwamen, wist ik wederom niet wat ik zag. Ik werd er spontaan gelukkig van. Wat overigens best wel opmerkelijk was want deze euforische gevoelens krijg ik meestal van warme landen, maar niet zo snel bij een ijsbergenmeer. Nu heb ik ook nooit eerder een ijsbergenmeer gezien, dus dat speelt ook mee. Het was er lekker rustig omdat de meeste toeristen niet zo ver naar de oostkust rijden en in de omgeving van Reykjavik blijven. Daardoor konden we een lekkere rustige wandeling maken langs het meer. Naarmate we verder kwamen besefte ik dat het eigenlijk ook wel een treurig aangezicht heeft omdat het meer vroeger bevroren was en nu zie je de ijsblokken afdrijven naar de zee door het opwarmen van de aarde. Na een lange wandeling, mede mogelijk gemaakt door de warme wanten die ik van mijn zusje heb gekregen, kwamen we ’s avonds aan in een heel snoezig guesthouse waar we een lekkere plaatselijke yoghurt, Skyir, en een kopje thee kregen. Ook hier werden we we weer goed ontvangen. De IJslandse mensen die we tegen zijn gekomen, zijn erg attent en vriendelijk. Ze spreken erg goed Engels en waren erg behulpzaam.

Guesthouse roadtrip IJsland

Reykjavik en Blue Lagoon
De derde dag werden we wakker met een super mooi uitzicht op de bergen en vulkanen in het nationaal park Vatnajökull. Gisteravond was het al donker toen we kwamen, dus dit was een aangename verrassing. Op onze laatste dag in IJsland rijden we terug over de ringweg naar Reykjavik. We doen een korte stadswandeling en lunchen in het centrum om vervolgens naar de heerlijke natuurlijke bron Blue Lagoon te gaan. Weer een WOW momentje, want eerst reden we door de sneeuw en niet veel later zaten we heerlijk in de warme natuurbron terwijl het sneeuwde. Een heerlijke afsluiter om alle nieuwe indrukken te laten bezinken en te genieten van een lekker sapje in het helende water. Tot sluitingstijd zijn we gebleven en uiteindelijk lekker uit eten geweest in restaurant UNO in Reykjavik, de stad waarin waar we ook overnachtten. De laatste nacht in IJsland was voor ons aangebroken en de terugvlucht was vroeg in de ochtend. Dit mocht dan wel de laatste nacht van onze vakantie zijn, maar zeker niet de laatste nacht in IJsland in mijn leven!

ZOU JIJ EEN SOORTGELIJKE ROADTRIP WILLEN DOEN?

Via GreenFish Travel kun je deze reis boeken zodat je net als Sara niets meer hoeft te regelen en uit te zoeken. Je vindt meer informatie op deze pagina.